Πρόγραµµα προώθησης τοπικών προϊόντων

Από την Κρήτη αρχίζει το πρόγραµµα προώθησης τοπικών προϊόντων

Κρητικά προϊόντα θα περιλαμβάνει το πρώτο από τα αγροτικά καλάθια που επιδιώκει να δημιουργήσει σε καθεμία από τις 13 περιφέρειες της χώρας το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Το καλάθι-πιλότος θα περιλαμβάνει αγροτικά είδη, τρόφιμα και ποτά, που µε βάση την πρωτοβουλία του υπουργείου θα επιδοτηθούν µε κοινοτικά κονδύλια για να βρουν καλύτερη θέση στα ράφια των σούπερ μάρκετ και να προωθηθούν µε αξιώσεις στις ξένες αγορές.

Σύμφωνα µε τις πληροφορίες, το πιλοτικό αυτό πρόγραµµα θα παρουσιαστεί την Κυριακή από τον Πρωθυπουργό στο Ρέθυμνο από κοινού µε τον αρμόδιο υπουργό Κώστα Σκανδαλίδη. Το Κρητικό καλάθι θα περιλαμβάνει, σύμφωνα µε την πρόταση που εξετάζει το υπουργείο, πολλά – ή και το σύνολο – από τα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ)και τα Προϊόντα Γεωγραφικής Ενδείξεις (ΠΓΕ) του νησιού, όπως δέκα ελαιόλαδα, τρεις τύπους τυριών, το Κρητικό παξιμάδι, την ελιά θρούμπα, τρεις τύπους κρασιού, καθώς επίσης οπωροκηπευτικά βιολογικής γεωργίας όπως το σταφύλι, και κηπευτικά κυρίως θερμοκηπίου, όπως τομάτες, λεμόνια, κ.ά.

Πέραν αυτών υπάρχουν σκέψεις να ενταχθούν παραδοσιακά ποιοτικά προϊόντα (όπως τσικουδιά, ξηρός ανθότυρος, απάκι, κεφαλοτύρι, χυλοπίτες, κ.ά.), χόρτα όπως το σταµναγκάθι και η αγριαγκινάρα, αρωματικά βότανα από τα οποία βρίθει το νησί (όπως δίκταμο, φασκόμηλο, μέντα, ρίγανη, κ.ά.), λευκό τυρί άλμης, γιαούρτι, ακόμη και είδη από τροπικές ή υποτροπικές καλλιέργειες που ευνοούνται από το κλίκα, όπως αβοκάντο, μάνγκο, φραγκόσυκα, κ.ά.

Με συγκεκριμένες προδιαγραφές: Τα προϊόντα αυτά θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές και θα βασιστούν σε ελέγχους που θα κάνει στους συνεταιρισμούς που τα παράγουν ο Οργανισμός Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων (Agrocert).

Το Κρητικό καλάθι θα αποτελέσει πιλότο και για τα υπόλοιπα 12, και γι’ αυτόν το λόγο το υπουργείο έχει αρχίσει να συντάσσει μια πανελλαδική λίστα µε τέτοια προϊόντα επιλέγοντας µόνο τους οικονομικά υγιείς συνεταιρισμούς, ανάμεσα στους συνολικά 6.500 της χώρας.

Το επόμενο βήμα θα είναι να φέρει τις προτάσεις µε τα προϊόντα στα νέα περιφερειακά συμβούλια, ώστε αμέσως μόλις καταλήξουν από κοινού στο ποια ακριβώς θα ενταχθούν, να συνταχθεί το business plan. Τα κίνητρα στήριξης και προβολής των εν λόγω προϊόντων θα προέλθουν από το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλ. Μπαλτατζής» και ένα µμικρότερο µέρος από τα παλαιά επιχειρησιακά προγράµµατα της κάθε περιφέρειας.